آشنایی با روش شنیداری کلامـی (AVT )
تعریف : انشا یازدهم گسترش محتوا زمان ومکان درمان شنیداری کلامـی یک روش بکار گیری و مدیریت فناوری ، انشا یازدهم گسترش محتوا زمان ومکان و راهبردها و روشـهایی هست که کودکان کم شنوا را قادر مـی سازد یـاد بگیرند بشنوند و زبان گفتاری را بفهمند که تا از طریق گفتار ارتباط بر قرار نمایند . انشا یازدهم گسترش محتوا زمان ومکان درون این روش با تاکید بر کشف سریع و به موقع کم شنوایی ، تجهیز سریع وسیله کمک حسی مناسب ، درمان تشخیص مستمر و همکاری بین خانواده و متخصصان درمان شنیداری کلامـی ، مـی توان فرصتهایی را فراهم کرد که تا کودک کم شنوا یـاد بگیرد گوش کند ، زبان گفتاری را پردازش کند و سخن بگوید.
هدف : هدف درمان شنیداری کلامـی این هست که کودکان دچار نقص شنوایی را قادر سازد درون محیطهای آموزشی عادی و زندگی معمولی مستقل باشند و به عنوان شـهروندی درون جامعه عادی همکاری داشته باشند. انشا یازدهم گسترش محتوا زمان ومکان فلسفه روش درمان شنیداری کلامـی از حقوق اولیـه انسانـها مبنی بر استحقاق داشتن فرصتهایی به منظور رشد توانایی گوش و استفاده از ارتباط کلامـی درون خانواده و جامعه حمایت مـی کند.
تیم درمان شنیداری کلامـی : ارتباط درونی بین شنوایی شناسی ، پزشکی و مداخلات آموزشی به منظور مدیریت شنوایی کامل کودک کم شنوا و خانواده اوحیـاتی هست . اعضای پیشنـهادی این گروه عبارتنداز: پزشک اطفال ، متخصص گوش و حلق و بینی ، شنوایی شناس ، درمانگر شنیداری – کلامـی ، روان شناس کودک ، مددکار اجتماعی ، کاردرمانگر ، متخصص ژنتیک بالینی ، گفتاردرمانگر و والدین. همـه اعضای گروه از حقوق والدین به منظور انتخاب جایگاه آموزشی فرزند خود حمایت مـی کنند. برپایـه اصول روش شنیداری کلامـی ، جهت گیری اصلی برنامـه ، رشد کلی کودک و بهبود وضعیت خانواده هست و درون این بیـان رابطه مثبت بین والدین و درمانگر شنیداری کلامـی اهمـیت اساسی دارد.
معیـار تعیین جایگاه آموزشی کودکان کم شنوا : جهت تعیین نوع روش آموزشی متناسب با هر کودک از عوامل زیر استفاده مـی شود: الف – باقیمانده شنوایی ب – مـیزان سلامت سیستم عصبی مرکزی ج- هوش کودک د – مـیزان مشارکت خانواده ه- سطح اقتصادی و اجتماعی خانواده
سپس باتوجه بـه امتیـازب شده مشخص مـی شود مـی توان روش شفاهی یـا ارتباط کلی را درون آموزش هر یک از کودکان کم شنوا بکار برد.
اصول روش شنیداری کلامـی : این روش آموزشی بر اساس 9 اصل پایـه گذاری شده هست که موفقیت و پیشرفت کودک کم شنوا بـه رعایت کلیـه آنـها بستگی دارد.
1-تشخیص زو درس کم شنوایی حتی الامکان بلافاصله بعد از زایمان درون بیمارستانـها
2-پیگیری خدمات پزشکی و شنوایی شناسی شامل انتخاب ، تجویز ، تنظیم و مراقبت از وسیله تقویت کننده شنوایی
3-راهنمایی ، مشاوره و حمایت از خانواده کودک کم شنوا
4-کمک بـه کودک کم شنوا درون تلفیق مـهارت گوش با رشد مـهارتهای ارتباطی و اجتماعی او
5-جلسات انفرادی توانبخشی
6-کمک بـه کودک کم شنوا درون گوش و تنظیم صدای خود و دیگران جهت افزایش وضوح گفتار وی
7-استفاده از الگوی رشد طبیعی گفتار و زبان ، شناخت ، شنوایی افراد طبیعی و به دنبال آن درون کودک کم شنوا
8-ارزیـابی مداوم و متناوب رشد مـهارتهای شنوایی ، زبان گفتاری و شناختی کودک کم شنوا
9-حمایت از حضور کودک کم شنوا درون مـهد کودک و مدارس عادی
روشـهای رشد و توسعه مـهارتهای زبانی و گفتاری از طریق گوش :
1-استفاده مداوم از وسیله تقویت کننده درون ساعات بیداری کودک کم شنوا
2-صحبت از فاصله نزدیک و حدود 15 سانتی متری با کودک کم شنوا بـه ویژه درون مراحل اولیـه درمان
3-ساکت بودن محیط آموزشی کودک کم شنوا بـه ویژه درون مراحل اولیـه یـادگیری
4-استفاده از گفتار آهنگین : هنگامـی کـه ما از گفتار آهنگین استفاده مـی کنیم دائما ویژگی های زبر زنجیره ای گفتار تغییر مـی کند و این بـه درک کودک کم شنوا کمک مـی نماید.
5-در مقابل کودک طوری قرار بگیرید کـه چهره شما را بـه راحتی ببیند
6-آغاز و پایـان هر موضوع ارتباطی با کودک کم شنوا را بـه او نشان دهید
7-در مورد فعالیتهای روزانـه کودک با وی صحبت کنید.
8-مـهارت نوبت گیری را بـه کودک کم شنوا آموزش دهید.
9-فرصتی فراهم کنید که تا کودک کم شنوا بـه صدای سایر افراد خانواده گوش فرا دهد.
10-هنگام شروع صحبت با کودک کم شنوا از علامت خاصی مانند نشان گوش خود با انگشت استفاده کنید.
11-همواره به منظور آموزش مفهوم جدید ابتدا بر روی صدا و گفتار تاکید و سپس از تحریک بینایی استفاده کنید.
12-هنگام صحبت با کودک کم شنوا امکانخوانی را از او بگیرید.
13-از روش تاکید شنیداری بر روی بخشی از کلمـه یـا جمله درون مراحل ابتدایی آموزش استفاده کنید.
14-ارایـه صدا از جهات مختلف و نشان منبع صدا
15-همـیشـه یک نفر مخاطب وجود داشته باشد.
16-در طول روز اطلاعات و مفاهیم مختلف را به منظور کودک کم شنوا تکرار کنید.
17-از عبارات و جملات ساده درون گفتار خود استفاده کنید.
18-همواره اسامـی واقعی اشیـاء و حیوانات را بکار ببرید.
19-کودک کم شنوا را به منظور صدا سازی تشویق کنید.
20-به کودک کم شنوا توجه کنید و از علاقه وی به منظور ادامـه آموزش استفاده کنید.
21-از کودک بخواهید به منظور هر محرک شنیداری پاسخی متناسب با سن و توانایی خود داشته باشد.
22-جهت آموزش کودک کم شنوا از دو نفر دیگر بخواهید فعالیت را انجام دهد که تا وی الگو بگیرد.
23-همواره از بازی و سرگرمـی جهت ارائه فعالیت آموزشی استفاده کنید.
24-کودک کم شنوا را به منظور انجام هر پاسخ کلامـی یـا غیر کلامـی تشویق کنید.
25-هنگام ارائه حرکات گفتاری از روش مکث استفاده کنید.
26-به کودک فرصت دهید که تا گفتار شما را پردازش کند و سپس پاسخ دهد.
27-در همـه اوقات با کودک بـه صورت واضح و درست صحبت کنید.
28-همواره الگوهای درست گفتار را بکار ببرید و با رشد کودک تلفظ وی اصلاح مـی گردد.
29-همواره از سطح مـهارتهای گفتاری کودک کم شنوای خود بالاتر صحبت کنید.
30-خزانـه لغات کودک کم شنوا را افزایش دهید.
31-برای تکرار یک جمله از عبارات ساده تر و قابل فهم استفاده کنید.
32-مـهارت پرسش و پاسخ را بـه کودک کم شنوا آموزش دهید.
33-از تمرین تکمـیل جملات استفاده کنید.
34-با رشد مـهارتهای شنیداری کودک کم شنوا ، از صدای طبیعی استفاده کنید.
35-جهت انجام یک فعالیت بـه کودک کم شنوا فرصت کافی بدهید.
36-به کودک کم شنوا یـاد بدهید که تا دستورات را با یک بار شنیدن انجام دهد.
37-به کودک کم شنوا آموزش دهید درون صورت نفهمـیدن یک جمله از فرد گوینده بخواهد آن را توضیح دهد.
منبع : جزوات آموزشی روش شنیداری کلامـی
کتاب 50 پرسش را جع بـه روش شنیداری کلامـی نویسنده : سعید ملایری
کتاب آموزش شنیداری کلامـی مترجم : ناصر اکبرلو
گرد آورنده : سهیلا ارواحی کدپرسنلی 47945676
[کلید زبان - زبان اموزی درون ابتدایی انشا یازدهم گسترش محتوا زمان ومکان]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 06 Jan 2019 21:15:00 +0000